Tvättmaskin och bostadsköp

Hej Jag har köpt en köpelägenhet där det var tvättmaskin i badrummet vid visning. Nu ringer den gamla ägaren och vill sälja den till mej Min fråga är ska inte maskinen tillhöra lägenheten?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

I jordabalken regleras vad som är fast egendom och vad som är tillbehör. Grundregeln enligt jordabalken är att allt som tillförts byggnaden för stadigvarande bruk räknas som tillbehör till byggnaden. Föremålet ska även vara till nytta oavsett vem som äger eller utnyttjar fastigheten. Tvättmaskin ses som byggnadstillbehör och ska därmed ingå i köpet om inget annat är överenskommet i kontraktet.

Det bör dock nämnas att det inte finns några regler vad som ingår vid köp av bostadsrätter. I princip bör dock samma förutsättningar som för fast egendom gälla.

Vänligen,

Farhad NiroumandRådgivare