FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag30/08/2013

Tvångslikvidation vid kapitalbrist

Min sambo och jag driver en rörelse i aktiebolagsform. Bolaget har gått med förlust de senaste åren, bl a beroende på att vi har tagit ut för stora löner. Nu säger vår revisor att bolaget måste gå i likvidation, eftersom de samlade förlusterna uppgår till en summa som är större än halva aktiekapitalet. Men jag tro inte det stämmer för det finns 60 000 kr på checkkontot och vårt aktiekapital är på 100 000 kr. Hur kan mer än halva aktiekapitalet vara förbrukat när vi har så mycket pengar kvar på checkkontot?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bara för att det finns tillgångar med ett värde som överstiger hälften av det registrerade aktiekapitalet innebär det inte att bolaget omöjligen kan befinna sig i den tvångslikvidationssituation som regleras i ABL 25 kap. 13-20a §§.

I en balansräkningen utgör posten "eget kapital" skillnaden mellan tillgångar och skulder, dvs en restpost. Om det är så att Ert aktiebolag har skulder som överstiger 10 000 kr och att de 60 000 kronorna på checkkontot är aktiebolagets enda tillgång så innebär det att posten eget kapital i bolagets balansräkning kommer att understiga hälften av det registrerade aktiekapitalet.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare