FrågaPROCESSRÄTTDomstol05/01/2019

Tvångsförsäljning av samägd egendom. Hur informeras övriga delägare?

Om en delägare ansöker om tvångsförsäljning av samägd fastighet hur sker informationen till övriga delägare?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samägande regleras i Lag (1940:48 s. 1) om samäganderätt. Där framgår att det finns en möjlighet att ansöka hos tingsrätten för att få samägd egendom såld på offentlig auktion (6 §). Domstolen får bevilja en sådan ansökan om inte någon annan delägare motsätter sig och kan uppvisa synnerliga skäl för att fastigheten inte ska säljas. I samband med att ansökan ges in till tingsrätten så ombesörjer domstolen handläggningen. Det vill säga domstolen ansvarar för att övriga delägare av den samägda egendomen informeras om ansökan. Jag kan tyvärr inte svara på hur lång handläggningstiden är eftersom det är beroende på vilken domstol du ska vända dig till.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare