Två testamenten - vad gäller?

Min biologiske far har gått bort. Jag är enda barnet. Innan han gick bort så dog hans fru som inte var min mamma. Han ärvde då alltihop. Det visar att han skrivit testamente efter hans fru gick bort där det är hans syskon som står som arvtagare. Efter det har det kommit fram ett gammalt testamente som skrevs när både hans fru och han levde där de vill att de ska gå til en fond. Vad är det som gäller i detta fall och hur stor är min laglott?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som gäller kring testamente och arv regleras i ärvdabalken.

I praxis har detta behandlats, där domstolen i RH 1994:67 menade att upprättande av ett nytt testamente kan ses som ett återkallande av det gamla testamentet, men det som är avgörande är testators avsikt. Man måste alltså göra en tolkning av testators vilja, om avsikten var att endast göra vissa ändringar eller om avsikten var att det nya testamentet skulle ersätta det gamla testamentet. Om ett testamente återkallas gäller testamentet inte längre (10 kap. 5 § 1 stycket ärvdabalken).

Vad som gäller kring laglott, så utgör laglotten hälften av arvslotten. Laglotten kan inte testamenteras bort, vilket innebär att endast 50 % av kvarlåtenskapen kan testamenteras bort till andra än bröstarvingar (7 kap. 1 § ärvdabalken). Om detta ändå skett kan man begära jämkning av testamentet för att få ut sin laglott, vilket måste göras inom 6 månader från det att bröstarvingen delgivits testamentet (7 kap. 3 § ärvdabalken).

Alltså innebär detta att det gamla testamentet förmodligen återkallas pga av det nya testamentet (så länge detta var avsikten) och därmed gäller det nyare testamentet. Dock kan du jämka testamentet för att få ut din laglott, som alltså är hälften av kvarlåtenskapen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare