Två personer snor en mobiltelefon, vad har de gjort sig skyldiga till?

Två personer planerar att tillsammans sno en mobiltelefon av en tredje person, vilket dom oxå gör. Va har dom gjort sig skyldiga till för brott? Telefonen hittas av polisen hemma hos den av dom som tog telefonen (båda var på plats)

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna kring brott hittar du i brottsbalken (BrB).

Vad rör det sig om för brott?
Först ska vi reda ut vad för brott det rör sig om. Två personer tar en mobil som tillhör någon annan utan lov, med avsikt att tillägna sig den (t.ex. behålla eller sälja mobilen). Tagandet innebär ekonomisk skada för den tredje personen som äger mobilen eftersom mobilen har ett legalt marknadsvärde. Brottet det rör sig om är alltså stöld, 8 kap. 1§ BrB.

Uppsåt
För att kunna göra sig skyldig till stöld krävs det att de två personerna har uppsåt till att begå stölden, dvs. medvetet begått brottet med syfte att åstadkomma en viss effekt, 1 kap. 2§ BrB. De ska ha haft uppsåt till att utan lov ta en telefon som tillhör någon annan. De ska som ovan nämnt även ha haft uppsåt till att tillägna sig mobilen samt uppsåt till att det ska uppstå en skada för den tredje personen.

Med tanke på att dessa två personerna tillsammans planerat att sno mobilen av en tredje person så talar det för att deras avsikt var att olovligen ta en telefon som tillhör någon annan. De bör även ha insett att tagandet av telefonen kommer att innebära en ekonomisk skada för den tredje personen men helt enkelt varit likgiltiga inför det. Förutsatt att de även hade uppsåt till att tillägna sig telefonen och inte bara kasta bort/förstöra den m.m. så har de gjort sig skyldiga till stöld.

Beroende på omständigheterna runtomkring som kan ses som försvårande, t.ex. om stölden krävde ett inbrott i någons hem, kan stölden rubriceras som grov enligt 8 kap. 4§ BrB.

Vem är gärningsman?
Att en av personerna tog telefonen rent fysiskt behöver inte innebära att den andre personen inte är gärningsman. Om de två personerna tillsammans och i samförstånd stulit mobiltelefonen är de medgärningsmän. Medgärningsmannaskapet innebär att det är flera personer som deltar i den brottsliga handlingen. De kan utföra olika handlingar som ingår i brottet och det ställs inga krav på att de ska utföra likartade handlingar. Det saknar betydelse om en av de två personerna har varit mer aktiv än den andre. Den som bara har utfört en mindre del kan dömas som medgärningsman så snart hen uppfyller kravet på att ha deltagit i brottets utförande. De två personerna som båda var på plats vid stölden kan därför dömas som medgärningsmän till stöld, förutsatt att stölden skedde tillsammans och i samförstånd vilket omständigheterna talar för särskilt med hänsyn till deras planering innan brottet. I annat fall kan personen som inte rent fysiskt tog mobilen dömas för medhjälp till stöld, 23 kap. 4§ BrB.

Telefonen hittas hos en av de två personerna vilket kan peka på att det är den personen som är skyldig. Dock är det polisens och/eller åklagarens jobb att utreda vad som har hänt. Det finns därför en chans att det kan bevisas att de två personerna tillsammans och i samförstånd har begått stölden och att de båda hålls ansvariga för det.

Vid behov av kontakt med en jurist finns det möjlighet att boka tid med en av våra jurister här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare