Två hyreskontrakt

Hej. Kan min son stå på mitt kontrakt nu när jag ska byta bostad och samtidigt ha en lägenhet där han har kontrakt med sin sambo, det är i samma stad.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Du kan endast vara folkbokförd på en adress enligt folkbokföringslagen och där antas du bo rent juridiskt. En utgångspunkt dock är att det är ok att inneha flera bostäder samtidigt, till exempel en sommarbostad som ligger en bit från där man bor. Det finns dock möjlighet för en fastighetsägare att förverka ens bostad om det framkommer att man inte bor i den, det kan bli en giltig grund för uppsägning. Om det skulle bli en konflikt med hyresvärden över detta kan hyresnämnden få göra en intresseavvägning mellan ert intresse av bostaden och hyresvärdens av att hyra ut till någon annan. Det finns alltså en risk, om hyresvärden får reda på det, att hyreskontraktet blir uppsagt om det framkommer att personen faktiskt inte bor i lägenheten utan innehar en annan bostad och är skriven där. Detta kan bli fallet särskilt då bostäderna ligger i samma stad. Det är alltså inte olagligt men beror på vad er hyresvärd tycker om saken om denne skulle få reda på det.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare