Turordningsregler, vad gäller?

Hej! Vi är 98 pesonner som kräver in 85 miljoner . Finns en kvarstad. Finns ca36 miljoner i bankmedel säkrade. O en del tillgångar till kanske 45 miljoner. Min fråga är gällande verkställighet o turordning. Hur fungerar turordningen? Tacksam för svsr

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har i mitt svar antagit att det rör sig om en konkurs vid besvarandet av denna fråga. Om detta inte stämmer kommer inte mitt svar att göra det. Jag vet för lite kring vilka fordringar som är inblandade i konkursen och kommer ge ett allmänt svar.

Turordningen hittar du i förmånsrättslagen. Lagen är delad på så vis att den skiljer mellan särskilda förmånsrätter som kommer först i turordningen (panträtt i fastighet, sjöpanträtt och andra speciella panträtter), och allmänna förmånsrätter (t.ex lön). Fordringar som inte är förenade med någon specifik egendom eller förfarande har rätt till det som är kvar efter alla andra förmånsrätter har blivit betalda, förmånsrättslag 18§. I vardagligt språk kan man säga att "vanliga" fordringsägare kommer näst sist efter fordringar som uppkommer pga brott och straff, förmånsrättslag 19§.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare