Turistvisum i Sverige

Hej!

Jag ska gifta mig med en man från Ghana. Efter giftermålet ska han ansöka om uppehållstillstånd i Sverige ifrån Ghana. Enligt migrationsverkets hemsida tar det flera månader. Finns det möjlighet för honom att under tiden han väntar på att få tillståndet att komma till Sverige med t.ex turistvisum?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Ghana är ett sådant land vars medborgare måste ha visum för att få vistas i Sverige. I ditt fall kan din blivande man ansöka om ett turistvisum som, om det godkänns, ger honom rätten att vistas i Sverige i 90 dagar per halvår. Ansökan skall skickas in till en svensk ambassad eller generalkonsulat och man kan i regel räkna med ett beslut inom två veckor.

För att myndigheterna ska kunna behandla din ansökan måste du tydligt ange:

* varför han ska besöka Sverige,

* hur länge han ska stanna i Sverige

* hur han ska försörja dig under tiden i Sverige

* vilket slags pass han har och hur länge det är giltigt

* vart han ska resa efter besöket i Sverige

* om han har tillstånd att resa in i det land han ska till efter vistelsen i Sverige.

Till din ansökan måste du bifoga:

1. två fotografier i passformat som är tagna rakt framifrån och som inte är äldre än sex månader.

2. Blankett Familjeuppgifter, bilaga till ansökan, nr 238011.

3. andra dokument som ambassaden kan kräva.

Dessa kriterier står att finna på migrationsverkets hemsida, se http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Turistbesok.html.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare