Turistvisum, asyl

Hej!

Några månader sedan bjöd jag en person till sverige som turist". Personen har sökt asyl i Sverige. Jag undrar om detta drabbar något problem åt mig?

Jag är ganska orolig!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en person skall kunna söka asyl i Sverige krävs att denne faktiskt befinner sig i Sverige, eller i vart fall svensk ambassad, se exempelvis 4 kap 1 § utlänningslagen.

För att en person som befinner sig utanför Europa (utanför Schengenområdet) skall kunna resa in till Sverige krävs då att denne har något typ av tillstånd, exemplevis visum för turistbesök. Denna reser då in till Sverige med sitt visum och har rätt att vara här, se 2 kap 3 § utlänningslagen.

I ditt fall framgår att denne person har sökt visum för turistbesök till Sverige, med din hjälp, fått det beviljat och väl i Sverige har sökt asyl. Detta är vad som brukar förekomma. Migrationsverkets uppgift är inte att titta på hur personen har kommit till Sverige, utan snarare undersöka situationen och landet hen kom ifrån för att bedöma om personen har rätt till uppehållstillstånd i Sverige.

Migrationsverket brukar dock under en asylutredning fråga hur personen kom till Sverige i syfte att bedöma om personen och hens berättelse är trovärdig eller om det finns luckor i berättelsen som personen inte kan förklara. Migrationsverket efterfrågar däremot inte sådan information för att "sätta dit" personer som kommit till Sverige utan något tillstånd eller för att få namn på "medgärningsmän".

Så mitt råd till dig är att inte vara orolig. Det har gått till så som det brukar.

Hoppas detta gav dig svar, kommentera gärna nedan om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Bassima DemirRådgivare