FrågaAVTALSRÄTTGåva08/10/2017

Tredjemansförordnande i gåvobrev samt förtida arv

Vi skall ge vår dotter 500.000 som hon har tänkt placera i en bostadsrätt .Hon är sambo sedan 7 sju år.

Sambon kan inte bidra till insatsen med några pengar.Vi har en dotter till som skall få samma belopp.

Skall man skriva ett gåvobrev på summan.

Skall man skriva det som ett förtida arv.

Skall man skriva summan som enskild egendom,och har hon då förtur att få ut sina insatta pengar ,vid ev. försäljning eller om dom skulle separera.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En gåva till bröstarvinge presumeras vara förskott på arv om det inte framgår något annat i t.ex. gåvobrev eller av omständigheterna i övrigt. Om ni alltså inte vill att de 500.000 kronorna ska vara förskott på arv bör ni skriva detta i ett gåvobrev. Ett gåvobrev är under alla omständigheter klokt att skriva, dels ur bevishänseende men kanske framför allt eftersom Skatteverket annars kan komma att undra var pengarna kommer ifrån.

Det är korrekt att en föreskrit i gåvobrevet, om att gåvan ska vara dotterns enskilda egendom, får bindande effekt vid en eventuellt framtida bodelning mellan er dotter och hennes sambo. Poängtera att gåvan är avsedd för dotterns insats i bostad och att den utgör hennes enskilda egendom.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare