Trasiga vitvaror på tillträdesdagen

Hej

Min vän köpte en bostadsrätt och när han hade flyttat in märkte han att kylskåpet inte kyler. Det är någonting som är trasigt med kylskåpet. När han tog kontakt med mäklaren fick han höra att det inte fanns något kvitto eller garantikvitto för kylen i lägenheten. Samtidigt hävdar mäklaren att den visst fungerade innan min vän flyttat in.

Vad är det som gäller? Känns som att det är en väsentlig del av boendet om kylen inte fungerar samma dag som de flyttar in. Vad har jag för möjligheter att få det reparerat eller få en ny kyl?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Inledningsvis kan klargöras att en bostadsrätt utgör så kallad lös egendom vilket innebär att köplagens regler blir tillämpliga angående fel i varan. När du köper en bostadsrätt har du som köpare en stor undersökningsplikt, se köplagen 20 §. Det är viktigt att undersöka allt som man kommer åt eftersom du i efterhand inte kan åberopa fel som du kunnat upptäcka vid en noggrann besiktning. Men utifrån din frågar verkar det som att vitarorna fungerade vid den tidpunkten och att felet i kylskåpet uppstod först efter det.

Vad gäller tidpunkt för när risken för bostadsrätten övergår från säljaren till köparen är det i samband med att bostadsrätten överlämnas enligt avtalet, vanligen på tillträdesdagen. Innan dess står således säljaren för risken för bostadsrätten, se köplagen 13 § samt 21 §. Detta innebär att om kylskåpet var trasigt innan tillträdesdagen är säljaren ansvarig för detta.

Är bostadsrätten felaktig och beror det inte på er som köpare så har ni rätt att kräva avhjälpande, prisavdrag, omleverans, eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd, se köplagen 22 §. I ert fall skulle avhjälpande troligtvis bli det aktuella. Däremot om säljaren säger att allt fungerade på överlåtelsedagen så kan det bli svårt att bevisa motsatsen, men ni kan självfallet göra ett försök att rikta ersättningsanspråk mot säljaren.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare