Trasig toa i uthyrd fastighet.

Jag hyr ut ett hus där det finns en mulltoa. Nuvarande hyresgäst påstår att den inte fungerar,har inte varit problem för föregående hyresgäster.

Ska jag som husägare behöva köpa en ny(ca 25.000kr)? Jag vet ju inte om det är nuvarande hyresgäst som haft sönder den.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som rör uthyrning av fastighet regleras i Jordabalkens [JB] 12 kap. Förutsatt att hyresgästen inte har orsakat skadan/bristen i bostaden under tiden de bor där så är det som huvudregel hyresvärden som ska avhjälpa bristen, i ert fall den trasiga toan. Detta framgår av JB 12:10 och 12:16 om man läser dessa tillsammans.Knäckfrågan är alltså vad som har orsakat att mulltoan är trasig;

Om det är så att det är tidens gång som orsakat skadan på mulltoan kan det innebära att du blir ansvarig på flertal sätt.I JB 12:10 står följande;

"1. Hyresgästen får avhjälpa bristen på hyresvärdens bekostnad, om hyresvärden underlåter att efter tillsägelse ombesörja åtgärden så snart det kan ske.2. Kan bristen inte avhjälpas utan dröjsmål eller underlåter hyresvärden att efter tillsägelse ombesörja åtgärden så snart det kan ske, får hyresgästen säga upp avtalet. Uppsägning får dock ske endast om bristen är av väsentlig betydelse. Sedan bristen har blivit avhjälpt av hyresvärden, får avtalet inte sägas upp.3. För den tid lägenheten är i bristfälligt skick har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran.4. Hyresgästen har rätt till ersättning för skada, om hyresvärden inte visar att bristen inte beror på hans försummelse.5. Om hyresavtalet avser en bostadslägenhet, får hyresvärden föreläggas att avhjälpa bristen (åtgärdsföreläggande). Åtgärdsföreläggande meddelas av hyresnämnden efter ansökan av hyresgästen. I fråga om åtgärdsföreläggande gäller i övrigt vad som föreskrivs i 16 § andra och fjärde–sjätte styckena."Alltså är det viktigt att du kan bevisa att det är hyresvärden som har förstört toaletten, om du utan bevis vägrar att fixa toaletten och det går för lång tid för dig att laga toan så kan hyresgästen säga upp avtalet, hyresgästen har även rätt till nedsatt hyra och ersättning för skada i en sådan situation (se ovan)

Hoppas detta svarade på din fråga!

Lycka till,

Agnes AxelssonRådgivare