FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/02/2018

Transportörens och mottagarens ansvar vid smuggling

Angående smugglingsbrott: 3 § Den som, i samband med införsel till landet av en vara som omfattas av ett särskilt föreskrivet förbud mot eller villkor för införsel, uppsåtligen bryter mot förbudet eller villkoret genom att underlåta att anmäla varan till tullbehandling, döms för smuggling till böter eller fängelse i högst två år. Om en transportör åtar sig att skicka vapen från Tyskland till Sverige, men inte presenterar gods, så är det alltså transportören och inte mottagaren som gör sig skyldig till smugglingsbrott, stämmer det? Så här står det på tullverkets hemsida om internet handel: Beställning från ett annat Eu land: Den transportör som fraktar din beställning ansvarar för att anmäla det till Tullverket vid gränsen. Därmed är det klart att om transportören underlåter att anmäla godset för svensk tull, så har han gjort sig skyldig till fullbordat smugglingsbrott, Nu kommer min huvudfråga: -Har ni prejudikat som visar att en transportör inom EU (från Tyskland, Frankrike etc.) som underlåtit att presentera gods med restriktioner (vapen förslagsvis) blivit fälld i svensk domstol? Motsvarande gäller givetvis om en transportör underlåter att anmäla för svensk tull en vara med restriktioner som skall föras ut från Sverige till exempelvis Tyskland. Men jag är ffa intresserad av prejudikat eller dom i överrätt, men även tingsrätt där transportören inte förtullat och blivit fälld i domstol och mottagaren/uppdragsgivaren gått fri? Kan ni skaffa mig dyl domar, prejudikat o dyl?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är transportören som ansvarar för att exempelvis vapen som förs in i Sverige från ett annat EU-land anmäls till Tullverket vid gränsen, precis som du skriver. Är transportören medveten om att denne för in vapen, så måste denne göra en anmälan för att inte göra sig skyldig till smuggling. Observera att en transportör inte kan dömas för smugglingsbrott om denne inte varit medveten och inte heller borde ha varit medveten om att det var vapen denne förde in. Detta eftersom det då inte finns något uppsåt eller någon oaktsamhet, vilket krävs för att kunna straffas för brott enligt smugglingslagen. (se 3 och 7 § § smugglingslagen, 3 och 4 §§ införsellagen)

Transportören fälld

Det finns flera fall där en transportör har fällts för smuggling, här är två exempel:

I hovrättsdomen B 10091-12 hade en person fått i uppdrag att transportera narkotika från Bryssel till Sverige. Personen deklarerade inte narkotikan vid tullen och dömdes därför för smuggling. Observera dock att detta fall inte handlar om en beställning på nätet.

I hovrättsdomen B 7155-13 fördes narkotika in i Sverige från Litauen dolt i gipsförpackningar. Transportören dömdes för smuggling. I detta fall ville transportören inte namnge mottagaren.

Mottagaren/uppdragsgivaren

När jag har studerat rättsfallen är det oftast bara transportören som ställts inför rätta för smugglingsbrott. De enda fall jag har hittat där mottagaren/beställaren har fällts är när paketet med godset har gått via en transportör som varit omedveten om vad godset består i (se exempelvis NJA 2011 s. 675, NJA 2015 s.24 och NJA 2016 s. 279). I fall där det är en annan transportör verkar det som att mottagaren/uppdragsgivaren kan bli fälld för smuggling om denne kan anses ha varit delaktig i själva införseln av godset. I hovrättsdomen B 2256-17 fälldes en person för smuggling trots att denne inte utfört själva införseln. Istället grundades den fällande domen på att personen uttryckt en vilja om att köpa godset, vapen i detta fall, och att det hade varit en grundförutsättning för att smugglingen skulle ske. Observera att det krävs ett uppsåt även från mottagarens sida för att denne ska kunna straffas. Var mottagaren helt säker på att transportören hade anmält godset till Tullverket, bör denne inte kunna bli dömd för smuggling.

Hoppas du känner att du har fått i alla fall några exempel på rättsfall att förhålla dig till! Jag vill slå ett slag för denna sida, där du kan söka efter fler vägledande avgöranden för bland annat smugglingsbrott. Skulle du vilja ha en djupare analys av rättsfallen, rekommenderar jag dig att ta hjälp av Lawline Juristbyrå. I så fall är du varmt välkommen att kontakta mig på johanna.bergvall@lawline.se, så återkommer vi med en offert.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare