FrågaSKATTERÄTTÖvrigt21/04/2017

Transaktioner som syftar att minska skatteinkomst kan bortses ifrån vid beskattningen

Hej!

Jag äger en enskild firma, med inriktning restaurang, och undrar följande:

kan jag skapa ett företag i belize och sedan från detta företag köpa in en vara till mitt företag i Sverige för stor del av företagets vinst, i syfte att betala mindre skatt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns två problem med förfarandet som du beskriver det.

För det första är det så att det huvudsakligen inte finns några problem om du köper varan till marknadspris: om du betalar mer än marknadspriset för att i praktiken föra över den svenska vinsten till Belize, kan Skatteverket bortse från den del av ersättningen som överstiger marknadspriset och du riskerar i så fall att bli dubbelbeskattad för den delen.

För det andra och med tanke på att ditt syfte är att betala mindre skatt, kan Skatteverket, även om du köper till marknadspris och beroende på hur du strukturerar transaktionen, helt bortse från inköpet med stöd av Skatteflyktslagen. Det kan vara fallet om du, till exempel, äger varan från början och använder den som aktiekapital för företaget i Belize för att följaktligen sälja den till dig själv i Sverige.

För att få ett säkert svar på detta kan du också, om du vill, berätta för Skatteverket hur du tänker organisera verksamheten och se vad de tycker om saken. Säger de att det inte är ok då kan du avstå från en sådan organisation; säger de att det är ok kan du vara säker på att det ska fungera som du vill.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare