FrågaSKATTERÄTTÖvrigt21/09/2013

Trängselskatt

Hej! Jag har två frågor angående trängselskatter. Om man kör både i Stockholm och Göteborg, får man två olika räkningar och vad gäller om ens arbete kräver att man kör?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att få göra avdrag för trängselskatten krävs att du har avdragsrätt för bilresorna. Om du har det så får du göra avdrag för trängselskatten det år arbetsresorna företagits.

Vidare så får du bara ett skattebeslut för samtliga passager, även om du har kört bil genom både Stockholm och Göteborg.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare