Trafikskadeersättning och skadestånd med anledning av personskada

Hej! Min syster har blivit påkörd på en övergångsstället och fick alvolig skador på huvudet brutit finger och har ont i ryggen nu efter 3 månader vi har prata med polisen och de säger att det ska ta körkort från manen som körde bil men hon har ingen rätt till skadestånd vi undrar var ska vi vända os för att få den rätt hjälpen det kan inte stämma att hon har inte rätt till skadestånd hon har fått fler så djupa jack i huvudet att som fortfarande gör ont för henne snälla kan ni hjälpa os och ge os lite råd tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Först har jag förklarat vilka möjligheter det finns till ersättning. De alternativ som står till buds är ersättning ur förarens trafikskadeförsäkring och att kräva föraren på skadestånd. Därefter följer ett råd om vad ni kan göra härnäst.

Trafikskadeersättning

Eftersom din syster har råkat ut för en personskada ska trafikskadeersättning utgå från förarens trafikförsäkring (TSL 11 §). Ersättning kan sättas ned om din syster varit grovt vårdslös och medverkat till skadan (TSL 12 §). Det kan t.ex. vara fallet om hon har sprungit ut i vägen utan att se sig för. Som jag tolkar din fråga har hon dock inte gjort det, utan det hela var förarens fel. Av den anledningen ska inte ersättningen sättas ned. Om föraren inte har tecknat en trafikförsäkring ansvarar försäkringskollektivet för ersättningen, d.v.s. samtliga försäkringsbolag som säljer trafikförsäkringar (TSL 16 § andra stycket).

Skadestånd

Även fast din syster har rätt till trafikskadeersättning kan hon kräva föraren på skadestånd (TSL 18 §). Eftersom föraren genom vårdslöshet har orsakat din syster en personskada ska föraren ersätta skadan (skadeståndslag 2 kap 1 §). Om hon vill kräva föraren på skadestånd ska hon skicka in en stämningsansökan till tingsrätten (RB 42 kap 1 §).

Vad kan ni göra härnäst?

Ett första steg är att kontakta föraren för att fråga vilket försäkringsbolag han har. Förarens personuppgifter kan ni få genom att begära ut polisanmälan från polisen. Om ni inte får kontakt med honom, eller han inte har en försäkring, kan din syster kontakta Trafikförsäkringsföreningen och göra en skadeanmälan där. Går ni in på Trafikförsäkringsföreningens hemsida ser ni hur ni ska gå tillväga. Att göra en sådan ansökan kostar ingenting.

Ett andra alternativ är att ansöka om stämning i domstol för att kräva föraren på skadestånd. En sådan stämningsansökan finner du här. Vill ni kräva föraren på skadestånd är det en bra idé att kontakta en jurist som kan driva er process i domstol. Ofta kan ni träffa en jurist för ett första kostnadsfritt möte.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Måns HellbergRådgivare