Trädfällning av kommunen på privat mark

Hej!

Jag vet inte om detta är en så juridisk fråga,Men Iallafall. En Kille från kommunen kom och knackade på min dörr och så att dom ville fälla ett träd på våran mark. Dom har inte kontaktat någon av mina föräldrar om detta men dom har ändå satt upp massa band om att trädet ska sågas ner.Vad är reglerna för detta och hur ska jag göra för att stoppa det? Jag vill inte att det ska sågas ner.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan det vara så att kommunen har fått för sig att trädet i fråga är på kommunens mark och inte er privata? Om det är ett träd på er privata mark får de inte fälla träd hur som helst! Det är ju ni som äger trädet! Här kan ni läsa en artikel om när något liknande hände. Kräv att få se det kommunala beslutet och påpeka att trädet är på er mark.

Om det hade varit ni som ville fälla ett träd på er tomt hade ni kunnat behöva be kommunen om lov för att få fälla trädet (eftersom träd kan ha höga naturvärden). Men det betyder inte att kommunen kan själva bestämma att de ska få fälla träd på er mark.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare