Tolkning av uppsägningstiden enligt hyreslagen

Hej,

Jag sak säga upp mitt förstahandskontrakt och villkoren för uppsägning av kontraktet är liksom formulerat i hyreslagen:

"Uppsägning ska ske skriftligen tidigast till månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägning"

Hur ska jag tolka detta?

Jag gav skriftligt besked uppsägning den 9:e April. Min hyresvärd svarar då att kontraktet slutar gälla 31 Juli (altså månadsskiftet mellan Juli och Augusti). Men är inte det månadsskifte som inträffar närmast efter 3 månader månadsskiftet mellan juni och juli?

stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelsen i jordabalkens 12 kapitel 4 § (vilket är den regel som stadgar uppsägningstiden i fråga, jordabalkens 12 kapitel är vad man brukar kalla hyreslagen) ska tolkas på det sättet som din hyresvärd har sagt. Det avgörande är nämligen att det är det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader. Detta innebär att det man räknar tre månader från uppsägningsdagen och därifrån tar det månadsskifte som kommer närmast efter den dagen. Det handlar inte om närmaste månadsskifte, utan det närmaste efter. I det här fallet innebär det att man lägger på tre månader från 9 april, vilket blir 9 juli, och sedan går till det närmaste månadsskiftet som inträffar efter det datumet, vilket är månadsskiftet mellan juli och augusti.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare