FrågaAVTALSRÄTTAvtal23/02/2015

Tolkning av hyreskontrakt

Hej,

Jag hyr ett fritidshus och undrar om uppsägning av kontraktet. Vad är det som gäller? Så här står det i kontraktet:

"Hyrestid

Uthyrning årsvis med ett års förlängning per år. Uppsägning sker ömsesidigt och är på 2 månader. Hyreskontraktet upphör att gälla vid hyrestidens utgång."

När kan jag säga upp kontraktet? Skrev på kontraktet i juni 2014.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Till att börja med råder avtalsfrihet, och ni har fritt fram att reglera förhållandet mellan er med ett avtal, liksom ni har gjort. Vad jag kan förstå det som så har ni velat ha ett hyreskontrakt som löper på ett år i taget, och om någon inte vill förlänga avtalet så löper det ut efter ett år.

Ni verkar även ha avtalat om att det ska finnas en möjlighet till att säga upp kontraktet i förtid och då med en uppsägningstid om två månader. Det som gör uppsägningen lite klurig är att ni skrivit dit att uppsägningen ska ske "ömsesidigt". Jag vet inte bakgrunden till den här klausulen, eller vad som har varit er avsikt med den, men jag tolkar "ömsesidigt" som att det krävs att ni båda är överens om uppsägningen. Det skulle i så fall innebära att du endast kan säga upp kontraktet tidigare, och i så fall med två månaders uppsägningstid, om du kan få din hyresvärd att gå med på uppsägningen. Om ni inte båda är överens om en tidigare uppsägning så får du vänta tills ett år har förflutit, m.a.o. till juni 2015.

Det ska tilläggas att detta är hur jag tolkar ert kontrakt, men om ni har en gemensam avsikt med kontraktet så har den avsikten företräde.

Med vänliga hälsningar
Anna BerglundRådgivare