FrågaAVTALSRÄTTAvtal05/05/2017

Tolkning av hyresavtal.

Min son har lånat ett lite rum på ett loft utan fönster och tillgång till varken toalett och kök hos sin bror Han är numera utflyttad. Det finns inget hyresavtal och det har aldrig varit tal om att få hyresavier. Broren påstår nu att han är skylldig pengar och hotar med att skicka vidare till kronofogden. Är detta möjligt?

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyreslagen
Hyresavtal regleras i normala fall i jordabalkens 12e kapitel. Men en förutsättning för det är att nyttjanderätten (loftet i ert fall) ges mot en form av ersättning. Eftersom att din son inte gav någon ersättning så blir hyreslagen inte tillämplig.

Avtalstolkning
Då får man istället göra en mer generell avtalstolkning av det muntliga avtalet som förelåg. Man kan istället titta på hur villkoren såg ut vid avtalets ingående. En viktig fråga blir om det från början var bådas mening från början att din son skulle just låna loftet utan ersättning. Om det var så tanken var från början så kan den andre personen inte sen komma i efterhand och kräva din son på pengar för att han ångrat sig.

Att tolka avtal är i många fall mycket komplicerat och det är många variabler som ska räknas in. Men hoppas du fått lite ledning i din fråga! Lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare