Tolkning av bestämmelse om uppsägning i hyresavtal

Hej! Jag undrar hur lång uppsägningstid jag har på min hyresrätt. Det enda som står i kontraktet om uppsägning är "Hyresgästens uppsägning ska ske skriftligen via post eller hyresvärdens webbplats,

tidigast till månadsskifte som inträffar närmast efter 1 månad(-er) från uppsägningen". Det är ett studentboende så jag kommer behöva säga upp mitt kontrakt när jag tar examen. När jag kontaktade hyresvärden om detta fick jag veta att "om det är sista månaden du studerar i så kan du säga upp ditt avtal i januari och får då lov att bo kvar under hela din uppsägningstid". Är detta att tolka som att ifall jag säger upp mitt avtal i januari så får jag bo februari månad ut?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad formuleringen "hyresgästens uppsägning ska ske skriftligen via post eller hyresvärdens webbplats, tidigast till månadsskifte som inträffar närmast efter 1 månad(-er) från uppsägningen" innebär.

Du har tolkat helt rätt i att om du säger upp lägenheten i januari så får du bo kvar till slutet av februari.

Skrivningen om uppsägning som du har i ditt hyresavtal är rätt vanlig och innebär att om du exempelvis säger upp lägenheten den 27:e januari så räknar man en månad framåt till 27:e februari och sedan behöver/får du stanna till månadsskiftet februari-mars, alltså 29:e februari. Väntar du och säger upp dig exempelvis 1 februari så räknar man en månad framåt tills 1 mars och därutöver behöver/får du stanna till månadsskiftet mars-april, alltså 31:e mars.

Sammanfattningsvis innebär detta att om du säger upp lägenheten innan januari är slut får du flytta ut sista februari och säger du upp lägenheten i början på februari får du flytta sista mars.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare