Tolkning av avtal om mobilabonnemang
Lawline svarar
Hej och tack för din fråga!
Detta handlar om punkten c) i avtalet och frågan blir hur "anmälan skett så snart förlusten upptäckts" ska tolkas med beaktande av vad som hänt. Den juridiska frågan blir alltså om du anmält förlusten i tid och därmed inte behöver ansvara för användandet. I ditt fall är det inte en helt enkel fråga att svara på eftersom det å ena sidan är rimligt att utgå ifrån att upptäckten gjordes först när du kom in i lägenheten och visste säkert att telefonen var borta, men å andra sidan kan det också bero på om du misstänkte att telefonen låg i väskan eller inte redan vid stölden. Det går inte att säga hur utgången i en tvist skulle bli då det kan uppstå en del bevisfrågor men också tolkningsfrågor som är svåra att avgöra, men med hänsyn till din berättelse framstår det som om du har uppfyllt dina skyldigheter enligt avtalet och anmält så snart upptäckten gjorts.
Eftersom räkningen är på ett betydande belopp bör du kontakta någon för ytterligare rådgivning om din operatör och du inte kan komma överens.
Om du går in på http://www.konsumentverket.se så finns det kostnadsfri telekområdgivning att få.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan du också vända dig till där du kan få en opartisk prövning av tvisten kostnadsfritt och på så vis få en inblick i om det är lönt att väcka talan mot din operatör i domstol. Gå in på http://www.arn.se för mer information.
Hoppas att svaret var till hjälp och lycka till!
Med vänlig hälsning