FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/01/2016

Tolkning av avtal

Hej

Jag ficke en offert på 82000 sek

50000 material 32000 arbetskostnad fastpris INK rot

Offerten skrevs i december ,men arbetet skulle inte göras förrän i januari

Nu få jag en faktura på 93000 eftersom de inte räknat med att roten bara var 30%

Jag hävdade att det hela tiden var självklart att arbetet skulle utföras 2016 då roten bara är 30%- Det står bara fastpris ink ROT

Måste jag betala det högre priset även om det finns ett avtal på 82000?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det krävs en tolkning av avtalet för att avgöra vilket belopp du är förpliktad att betala gentemot byggföretaget du ingick avtalet med. Utgångspunkten vid tolkning av avtal är att den gemensamma partsavsikten ska fastställas, dvs. vad båda parter kommit överens om vid avtalets ingående.

Min bedömning är att avtalet ska tolkas så att du är förpliktad att betala 82000 och inte 93000. Jag baserar framförallt min bedömning på det faktum att offerten anger arbetskostnaden 32 000 kronor inklusive rot. Hade beloppet angivits exklusive rot hade situationen varit annorlunda.

Min slutsats är alltså att du har rätten på din sida i detta fall och inte är skyldig att erlägga mer än 82 000 kronor för entreprenaden.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare