Toadoft som råkat orsaka stopp i toaletten i lägenhet ersättningsgillt?

Ett doftblock i toaletten har lossnat och orsakat stopp. Hyresvärden kräver betalt för utfört arbete och utbyte av toastol. Kan hyresgästen få ekonomisk ersättning för detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

Skador i lägenheten som orsakats av rena olyckshändelser bör inte behöva ersättas av hyresgästen

Normalt sett ska alla skador som uppkommit genom hyresgästens egna vållande, vårdslöshet eller försummelse ersättas av denne (12:24 st. 1 JB). Här görs en s.k. culpabedömning där man bedömer om det hyresgästen gjort faktiskt är klandervärt nog för att bedömas som culpöst och därav ersättningsbart. Hyresvärden har bevisbördan för att påvisa att denna skada uppkommit av hyresgästen, men detta krav är oftast väldigt lågt ställt. Dock är det viktigt att påpeka vissa undantagsfall såsom om en skada orsakats av en ren olyckshändelse, vilket det verkar vara i detta fall då det råkat bli stopp av en toadoft som lossnat.

Hoppa det var svaret på din fråga!

Eles KarahalilovicRådgivare