Tjänstledighet för studier, kan extraarbete räknas in i anställningstiden?

Hej!

Jag har varit anställd på ett större skoföretag i ungefär 1 år samtidigt som jag studerat heltid. Nästa termin ska jag plugga utomlands som en del i min utbildning. Jag har under den största tiden varit extraanställd men blev i början på oktober tillsvidareanställd. Jag är nu lite orolig över vad min chef ska säga när jag säger att jag vill ta tjänstledigt för studier. Jag vet att man har rätt att ta tjänstledigt pga studier men jag undrar exakt hur det funkar. För vad jag har förstått så måste man ha varit anställt i 6 månader innan man kan vara tjänstledig men inkluderar det även min extraanställning eller enbart min tillsvidaretjänst?

Sen undrar jag även om min chef på något sätt kan häva min tillsvidareanställning pga att jag vill åka iväg då det knappt gått en månad sen jag skrev under kontrakt på tillsvidareanställning? Eller kan hon rent av säga upp mig på grund av detta?

MVH

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Tjänstledighet för studier regleras i Lagen om anställdas rätt till ledighet för utbildning, även kallas Studieledighetslagen. Enligt 1 § har du rätt till "behövlig ledighet". För att ha rätt till tjänstledighet för utbildning måste du enligt 3 § ha varit anställd hos arbetsgivaren de senaste 6 månaderna eller sammanlagt 12 månader under de senaste två åren, dvs precis det du själv nämner. Även vikariat räknas, det är inget krav på viss anställningsform (t ex att man ska ha haft en tillsvidareanställning). Så din extraanställning räknas.

Enligt 4 § så har arbetsgivaren rätt att skjuta upp tjänstledigheten, men är arbetsgivaren fackligt ansluten måste enligt 5 § fackförbundet som har avtalat om kollektivavtal informeras om det handlar om längre tid än 6 månader som ledigheten skjuts upp. I sådana fall krävs samtycke av facket för att skjuta upp ledigheten mer än 6 månader. Även om arbetsgivaren inte är fackligt ansluten finns begränsningar i hur lång tid en studieledighet kan skjutas upp i 6 och 7 §§.

Din arbetsgivare får inte säga upp din tillsvidareanställning för att du begär tjänstledighet, det framgår av 8 §, och du kan i sådana fall yrka på att det ogiltigförklaras.

Så du har som synes rätt till tjänstledighet, däremot har du inte rätt att kräva det redan från och med vårterminen 2015, då arbetsgivaren kan utnyttja sin möjlighet att skjuta upp ledigheten. Du bör alltså för både din egen och arbetsgivarens skull ta upp frågan redan nu, så ni förhoppningsvis kan komma överens.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare