FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt04/09/2018

Tjänsteställe vid flera arbetsplatser

Hej!

Kommer börja jobba som mekaniker på ett bilföretag som har 5 verkstäder på 5 olika orter. Jag kommer inte ha en fast plats utan åka runt bland dessa 5 olika ställen och hjälpa till där det behövs ex. om någon är sjuk, tillfällig hög arbetsbelastning, eller om man har något problem någonstans, kommer inte alltid veta vart jag kommer vara nästa dag, mina verktyg kommer jag ha med mej i bilen.

Jag har mellan 3 och 10 mil till de olika verkstäderna, snittet i mil till de olika verksäderna är 5,4 mil enkel resa. Kommer vara ungefär lika mkt på alla verkstäderna.

Räknas bostaden då som tjänsteställe?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har tolkat din fråga som att du inte har något fast arbetsställe utan kommer att åka runt mellan fem olika arbetsplatser, att du kommer att vara på arbetsplatserna ungefär lika mycket och du kommer inte att lämna in dina verktyg någonstans utan kommer att ha dem med dig.

En anställd kan bara ha ett tjänsteställe hos en och samma arbetsgivare även om han eller hon stadigvarande arbetar på två eller flera olika orter. Tjänstestället är den plats där han eller hon normalt arbetar flest dagar enligt huvudregeln. Jag vill poängtera att det är de faktiska förhållandena som avgör den skattemässiga bedömningen. Arbetsgivare och arbetstagare kan alltså inte bestämma tjänstestället genom att avtala att den anställde ska ha en viss placeringsort utan skatteverket gör en bedömning av den enskilda situationen.

För att kunna veta hur man ska beräkna ett avdrag måste man börja med att fastställa vart du har ditt tjänsteställe. En anställd har tjänstestället på någon av följande platser enligt 12 kap 8 § inkomstskattelagen.

Där du utför huvuddelen av sitt arbete = huvudregel

Där du hämtar och lämnar arbetsmaterial eller förbereder och avslutar sina arbetsuppgifter

Där du har din bostad = undantagsregeln

Har du t.ex. en projektanställning vid byggarbetsplats eller liknande och sällan besöker arbetsgivarens lokaler så är tjänstestället platsen för anläggningen där du utgör arbetet, det vill säga på andra platser än arbetsgivarens lokaler.

Har du istället en anställning med varierande arbetsplatser och besöker regelbundet arbetsgivaren lokaler för att hämta material eller för förberedelser anses du ha ditt tjänsteställe i din arbetsgivares lokaler enligt den s.k. alternativregeln, det vill säga där företaget ligger.

Har du däremot en anställning med varierande arbetsplatser och besöker arbetsgivarens lokal regelbundet i form av att denna upprättar tillfälliga kontor eller liknande de olika arbetsplatserna anses ditt tjänsteställe variera beroende på vart detta tillfälliga arbete finns.

Vid fall då ingen av de föregående reglerna är tillämpliga, då inget naturligt tjänsteställe kan pekas ut på grund av att arbetet utförs på skiftande platser och arbetsgivarens lokaler besöks sällan, kan bostaden utgöra tjänsteställe. Detta är en undantagsregel som infördes särskilt med tanke på de byggnads- och anläggningsarbetare som i sin anställning utför arbete på olika platser och som inte regelmässigt besöker arbetsgivarens lokaler. Regeln är avsedd att tillämpas även för andra kategorier anställda som i sin anställning har sådana förhållanden att något tjänsteställe varken kan fastställas utifrån huvudregeln eller alternativregeln.

Min bedömning är att din bostad troligen kommer att räknas som tjänstestället om det inte är så att du tillbringar fler antal dagar på en viss arbetsplats jämfört med de andra. Det är skatteverket som gör bedömningen i frågan därför rekommenderar jag att du kontaktar dem via mejl eller att du begär ett förhandsavgörande angående din beskattning i den här frågan.

Om något är oklart i mitt svar kan du mejla mig jessica.konduk@lawline.se

Dessa länkar kan vara till nytta för dig om du vill läsa mer om detta.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2016.6/326316.html#references

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.14/326317.html

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare