FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/01/2019

Tjänstemannaansvaret, när avskaffades det?

Hej

Har en undran..

NÄR togs tjänstemanna ansvaret bort? Togs det bort i så fall i sin helhet..el finns det en modifierad sådan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tjänstemannaansvaret (det s.k. ämbetsmannaansvaret) togs bort den 1 januari 1976. Det finns i nuläget inget uttryckt tjänstemannaansvar. Det närmsta man kommer ett "tjänstemannaansvar" är att det finns vissa möjligheter att åtala tjänstemän samt för domstol att avskilja vederbörande från anställningen. Bestämmelserna återfinns i 20 kap. Brottsbalken och innefattar bland annat tjänstefel och brott mot tystnadsplikt. Även mutbrott kan aktualiseras (10 kap. 5-5c § Brottsbalken).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare