FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott03/06/2018

Tjänstefel preskriberas som huvudregel efter fem år

Hej, går det att stämma eller anmäla socialtjänsten för tjänstefel dom gjort när jag var barn?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det går inte att anmäla hela socialtjänsten för tjänstefel. Din anmälan måste riktas mot en specifik tjänsteman hos socialtjänsten.

Ifall tjänstefelen inträffade när du var barn kan det alltså finnas svårigheter i att anmäla händelsen nu. Problem som kan uppstå är 1) att personen i fråga inte längre jobbar kvar, 2) att det är svårt att få fram bevis på att felen har skett och 3) att brottet har preskriberats (tjänstefel preskriberas som huvudregel efter fem år).

Om händelsen skedde för mindre än fem år sedan kan du anmäla händelsen till polisen eller till justiteombudsmannen.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare