Tjänst mellan förskola och städfirma
Hej! En förskola har anlitat en städfirma som inte städar enligt avtal. Förskolan får efterstäda varje vecka och även ringa städfirman regelbundet för att be den städa överhuvudtaget och för att städa bättre och enligt avtal. Detta bör vara kontraktsbrott, stämmer det? Vad kan förskolan åberopa för att kunna häva kontraktet med omedelbar verkan? De har ju köpt en tjänst av ett annat företag men de är inte konsumenter, så vilken lag gäller här?
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Fråga 1 - Är detta ett kontraktsbrott?
Om detta är ett kontraktsbrott eller inte, beror på vad som har kommit överens mellan parterna (d.v.s. förskolan och städfirman). Det går dock att konstatera att om städfirman inte städar som de ska enligt avtalet, så fullgör städfirman inte sina skyldigheter enligt avtalet och då har de begått ett kontraktsbrott.
Fråga 2 - Vad kan förskolan åberopa för att kunna häva kontraktet med omedelbar verkan?
Förskolan kan åberopa att städfirman har underlåtit att fullgöra sina förpliktelser enligt avtalet. Förskolan kan sedan argumentera för att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse, då skolan bland annat får städa själva efter firman. Förskolan skulle också kunna kräva städfirman på skadestånd eller prisavdrag. Det är dock viktigt att förskolan inom rimlig tid reklamerar tjänsten och påtalar för städfirman att deras arbete inte stämmer överens med vad de har avtalat.
Fråga 3 - Vilken lag gäller?
Det stämmer att förskolan inte kan ses som konsument (i bland annat konsumenttjänstlagen (1985:716) ögon). Och det finns inte heller någon lag som uttryckligen reglerar köp av tjänst mellan (i detta fall) en städfirma och en förskola. Det råder avtalsfrihet mellan parterna, men i sådana här fall så kan man söka vägledning/stöd i köplagen (1990:931).
Vänligen,