FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/03/2019

"Tjäna" på hög värdering av hus vid bodelning?

Hej!

Mina föräldrar ska skiljas och vid en snabb översyn har min pappa ett högre värde på sina tillgångar då han har värderat huset för högt, enligt min mamma. Skulle den sjunka har min mammas tillgångar högre värde.

Visst skulle min mamma tjäna på att ha det högre värdet på huset kvar i ett sånt fall?

Ska tilläggas att huset är skrivet på min pappa men allt är giftorättsgods.

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Vid en bodelning ska respektive makes giftorättsgods läggas samman och därefter delas lika mellan parterna, äktenskapsbalken 10:1, 11:1 och 11:3. Låt säg att din pappa, med nuvarande värdering på huset, har 100 000 kr i giftorättsgods efter avdrag för skulder, äktenskapsbalken 11:2, medan din mamma har 75 000 kr i giftorättsgods. När detta läggs samman och delas lika mellan parterna blir respektive andel 87 500 kr. Skulle huset istället värderas lägre, vilket resulterar i att din pappas giftorättsgods uppgår till 50 000kr medan din mammas andel fortfarande uppgår till 75 000 kr skulle deras respektive delar bli 62 500 kr.

Detta innebär, precis som du säger, att din mamma "tjänar" på det högre värdet på huset eftersom hennes andel efter bodelning då skulle bli större än sitt giftorättsgods. På samma sätt "förlorar" din mamma om värdet sjunker, eftersom hennes andel efter bodelning då skulle bli mindre än hennes giftorättsgods.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare