Tips om åtgärder vid försenad handläggning

Hej! Min man har nu sökt uppehållstillstånd genom anknytning i 16 månader men vi har inte fått beslut än. Det hat gått 4 månader sedan han gjorde sin intervju. Jag är nu gravid i fjärde månaden och har skickat intyg på det till Migrationsverket. Jag har ringt till dem flera gånger och berättat att jag inte mår bra, speciellt nu när jag är gravid (jag vill ju ha min man vid mig både under graviditeten och under förlossningen). Jag har mejlat vår handläggare men hon svarar inte, varken på telefon eller mejl. Jag har även fått kontaktuppgifter till handläggarens chef och kontoret som hon arbetar på men det har inte varit till hjälp. Jag mår jättedåligt och har ångest över den situation jag och min man befinner oss i. Finns det något jag kan göra för att snappa på processen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar din situation.

Först och främst ankommer det på myndigheter att vara tillgängliga (7 § Förvaltningslagen (FL)) och se till att kontakterna med myndigheten är smidiga (6 § FL). Det verkar som att myndigheten brister i sina plikter här.

Vad du kan göra eftersom att det har gått mer än 6 månader från det att er ansökan lämnats till myndigheten är att begära att myndigheten avgör ärendet (12 § FL). Myndigheten har då en månad på sig att fatta beslut kring huruvida myndigheten kan avgöra ärendet om uppehållstillstånd.

Skulle myndigheten avslå denna begäran måste myndigheten motivera varför den inte kan fatta beslut i ärendet om uppehållstillstånd (32 § FL). Beslutet om att inte fatta beslut i frågan om uppehållstillstånd kan därefter överklagas och om myndigheten inte har någon godtagbar anledning till varför handläggningen dröjer kan en domstol förelägga myndigheten att fatta ett beslut i ärendet om uppehållstillstånd.

Jag hoppas att mitt svar skapade lite klarhet!

Hälsningar,

Egil SellgrenRådgivare