Tingsrättsdomar i undervisningssyfte

Hej!

Jag undrar om det är möjligt att i undervisningssyfte använda tingsrättsdomar där fällda personers namn och personnummer visas?

Skulle ett användande kunna strida mot GDPR eller kunna bedömas som förtal eller något annat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt offentlighetsprincipen har alla rätt att ta del av allmänna handlingar, så länge de inte är sekretessbelagda. Detta är en grundlagsskyddande rättighet som följer av 2 kap. 1 § Tryckfrihetsförordningen. Alla har därför rätt att ta del av dessa typer av handlingar och det är därav handlingar som alla dina elever hade kunnat begära ut på egen hand.

I mål där det inte är lämpligt att personuppgifter framgår i koppling till brottet, är dessa handlingar sekretessbelagda och inte tillgängliga för offentligheten. Sekretessbelagda domar kan du därför inte begära ut. Då personuppgifterna får framgå av de offentliga handlingarna, så bör det därför inte bryta mot GDPR om ni i undervisningssyfte går igenom domen.

Av lämplighetsskäl kan jag avråda er från att välja tingsrättsdomar mot personer i den staden ni bor tillexempel, som är kända för eleverna, samt att ni inte lägger något fokus på namn eller personuppgifter när ni diskuterar domen. Ett tips för att släppa fokuset från de berörda personerna är att avpersonifiera dem genom att prata om personerna i målet som "den tilltalade", "offret/målsägande" och så vidare. Om eleverna ska framställa något skriftligt i samband med domarna rekommenderar jag er även där att de skriver om personerna som den tilltalade, målsägande osv., för att undvika att eleverna hanterar personuppgifterna.
Som sagt så har ni rätt att få ut offentliga domar och få tillgång till personuppgifter därigenom, men jag kan ändå rekommendera er att undvika att eleverna använder dessa.

Förtal eller något annat brott blir inte aktuellt, så länge ni inte målar upp en felaktig bild av exempelvis den tilltalade eller framställer information som inte är korrekt och skulle ha en negativ påverkan för någon.

Om du blir osäker på lämpligheten i detta så kan du alltid använda en överstrykningsfunktion och stryka över personuppgifterna i målet.

Sammanfattningsvis rör detta offentliga handlingar och ni har rätt att få ut dem och studera dem, men undvik att lägga fokus på personuppgifterna eller att hantera personuppgifterna på ett olämpligt sätt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare