Tillstånd till andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Hej. Jag äger en bostadsrätt och söker nu en hyresrätt via bostadsförmedlingen. Kan jag hyra ut min bostadsrätt till min son tills jag hittar en köpare som betalar det jag gav så det inte blir så stor förlust? Eller bestämmer hyresvärden hur jag ska göra med bostadsrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om andrahandsuthyrning av bostadsrätt finns i bostadsrättslagen (BRL).

Du får hyra ut din bostadsrätt om bostadsrättsföreningens styrelse lämnar tillstånd till det (BRL 7 kap. 10 §). Om styrelsen inte accepterar uthyrningen så kan du ändå få tillstånd av hyresnämnden. Tillstånd ska lämnas av hyresnämnden om du har skäl för uthyrningen och bostadsrättsföreningen inte har någon befogad anledning att vägra låta dig hyra ut till din son (BRL 7 kap. 11 §).

Skäl för uthyrningen kan exempelvis vara att bostadsrätten är svår att sälja på grund av förutsättningar på marknaden. Ett annat skäl kan vara att du vill hjälpa din son genom att låta honom bo i lägenheten. Tillståndet ska vara tidsbegränsat. Tänkbart är att hyresnämnden i en sådan här situation lämnar tillstånd för andrahandsuthyrningen i ett år.

Att bostadsrättsföreningen inte har någon befogad anledning att vägra låta dig hyra ut tar sikte på främst din sons personliga kvalifikationer, till exempel att han är skötsam och inte stör grannar eller dylikt. Din sons ekonomiska förhållanden spelar ingen roll. En annan befogad anledning att vägra skulle kunna vara om många av föreningens bostadsrätter redan är uthyrda i andra hand.

Sammanfattningsvis bör du alltså i första hand gå till styrelsen. Om styrelsen vägrar lämna tillstånd till uthyrningen så bör du vända dig till hyresnämnden. Utifrån de givna omständigheterna skulle jag säga att det är troligt att hyresnämnden godkänner uthyrningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare