Tillstånd att importera alkohol efter ha gjort sig skyldig till ringa narkotikabrott

Hej

Jag är en skötsam man som har 2barn och är gift. Jag driver ett företag där jag importerar vin o sprit till Sverige.

Jag har inge brott i min register.

Jag blev tagen av polisen med 0,15gram kokain på en fest i Stockholm.

Finns de ett risk att jag blir av med mitt företag Eftersom jag jobbar med alkohol. Och vad är mitt maximalt straff jag kan få.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att få importera alkohol måste du vara godkänd av Skatteverket

För att i ditt företag få importera alkoholdrycker till Sverige måste du vara godkänd antingen som upplagshavare eller registrerad varumottagare enligt reglerna om alkoholskatt. En ansökan görs hos Skatteverket och det är också lämpligen Skatteverket som ska besvara frågor gällande tillståndet. Det är med andra ord inte samma regler som gäller för import av alkoholhaltiga drycker som vid servering av sådana.

Ett godkännande som upplagshavare kan återkallas antingen på grund av att man själv begär det eller på Skatteverkets eget initiativ. Skatteverket anger ekonomisk brottslighet, misskötsamhet med deklarationer, skatteinbetalningar, affärsbokföring, lagerbokföring, skyldigheten att anmäla förändringar eller liknande som grunder för att återkalla godkännandet. Det nämns med andra ord inget om annan brottslighet än ekonomisk brottslighet. Godkännandet att importera alkoholhaltiga drycker bör därför inte påverkas av att du döms för ringa narkotikabrott, men vill du vara på den säkra sidan bör du själv ta kontakt med Skatteverket och fråga.

Att inneha 0,15 gram kokain innebär ringa narkotikabrott

Att inneha kokain innebär att man gör sig skyldig till narkotikabrott. När det gäller just kokain innebär ett innehav på under 0,6 gram vanligtvis att man gör sig skyldig till narkotikabrott av ringa grad. Du ligger med andra ord ganska klart inom gränsen för vad som utgör ringa narkotikabrott. För ringa narkotikabrott är det lägsta straffet böter och det maximala straffet fängelse i sex månader (2 § narkotikastrafflagen).

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare