FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/11/2017

Tillhörigheter som kan undantas från bodelning

Hej!

Förlovnings ring gå i bodelning?

Han har fått klockan samma värde när vi gifter sig( samma dag).

Mvh Julia

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 10 kap Äktenskapsbalken anges regler gällande bodelning. I 10 kap 2§ ÄktB anges vad som ska undantas från bodelning. Där anges bland annat personliga presenter. Jag anser att detta är personliga presenter som ni har givit varandra och dessa borde därför kunna undantas från bodelningen enligt denna regel.

Med vänlig hälsning

Isabella ChorellRådgivare