FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/06/2016

Tillgångar som ska ingå i bodelning

Hej, undrar: min far är dödssjuk och min mor har en undran, de har två gemensamma barn och min far har ett barn från tidigare förhållande. Min mor har ett särskilt pensionssparande på eget konto, kommer det räknas med i de gemensamma tillgångarna? Det sparande vill inte min mor att hans tidigare dotter ska gå del av, de har aldrig umgåtts eller bott under samma tak, de pengarna vill hon att vi, deras gemensamma barn, ska få (en annan sorglig dag).

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av frågan att döma antar jag att dina föräldrar är gifta och att det rör ett vanligt konto, därför kommer jag att besvara frågan utifrån det.

Skulle det bli så att din far går bort ska som du nämner din far och mors tillgångar delas, en så kallad bodelning. Det som ska ingå i bodelningen är giftorättsgods. All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Egendomen kan göras till enskild egendom genom äktenskapsförord eller till exempel om man ärver genom testamente med villkor att det ska vara ens enskilda egendom (se 7 kap 2 § äktenskapsbalken här). Om pengarna på din mors konto inte är enskild egendom är de giftorättsgods och ska då alltså vara med i bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare