Tillgång till rättsdokument

Hur gör man för att begära ut domar från domstolar, och hur vet man i första hand vilka domar som existerar och därmed går att begära ut? Finns det något register eller liknande på Internet över existerande domar, så man vet vilka som går att begära ut? Vad menas med speciallagstiftning och var kan man hitta ett fullständigt register över all speciallagstiftning som existerar? Var kan man hitta register över existerande förarbeten till lagar och var kan man hitta dessa förarbeten? Går något av detta att hitta på universitetsbiblioteken?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du hittar samtliga avgöranden från samtliga svenska domstolar här. Du klickar på länken "vägledande avgöranden" på höger sida och anger det tidsintervall du är intresserad av.

Speciallagstiftning är sådana lagar som tar sikte på särskilda frågor/omständigheter/områden medan allmänlagstiftning är generell och har ett brett omfång. Du hittar samtlig lagstiftning i Svensk författningssamling på riksdagens hemsida här.

Förarbeten publiceras av regeringen på deras hemsida här.

Samtliga dokument finns på universitetsbiblioteken, åtminstone om universitetet erbjuder juristutbildning. Du hittar dock allt smidigast på Internet.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare