Tillfälligt uppehållstillstånd

Hej! Jag har permanent uppehållstillstånd från 3år. Och min familj har tillfällig uppehållstillstånd. Från 6 månader har dem ansökt förlänga deras uppehållstillstånd. Idag fick vi tillfällig uppehållstillstånd. Jag undrar varför och jag fick arbete.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt har du fått ett permanent uppehållstillstånd sedan 3 år tillbaka. Någon gång under denna tid har även din familj fått ett tidsbegränsat uppehållstillstånd och sedan ansökt om förlängning när tiden för tillståndet börjat löpa ut.

Just nu finns det en ny tillfällig lag som begränsar utlänningars rätt till att få uppehållstillstånd i Sverige. Huvudregeln i den lagen är att det är tidsbegränsade uppehållstillstånd och inte permanenta tillstånd som ges ut. Även vid en ansökan om nytt uppehållstillstånd kommer det nya tillståndet att vara tidsbegränsat. Jag har nu inte tillgång till mer omständigheter och tider i ert fall för att fullt ut kunna säga att det är denna lag som tillämpats på din familjs ansökan med det är med största sannolikhet att Migrationsverket tillämpat den tillfälliga lagen. Lagen är då anledningen till att din familj inte fått ett permanent uppehållstillstånd utan ett tidsbegränsat.

Att du fått arbete spelar ingen roll för deras ansökan om de gjorts separata vilket verkar vara fallet då du redan har ett permanent uppehållstillstånd. För att de skulle kunnat beviljas ett permanent uppehållstillstånd vid ansökan om förlängning finns det krav på att sökande själv har ett arbete som hen kan försörja sig med. För barnen finns undantag om väldigt speciella omständigheter rörande barnets hälsotillstånd. Dessa är väldigt höga krav och tillämpas väldigt restriktivt (sällan).

Sammanfattning

De mest troliga anledningen till att din familj fått tidsbegränsade uppehållstillstånd är tillämpningen av den nu gällande tillfälliga lagen om begränsningar att få uppehållstillstånd i Sverige där huvudregeln är att man får tidsbegränsade uppehållstillstånd. Lagen började gälla den 20 juli 2016 och kommer att fortsätta gälla till och med den 19 juli 2019. Lagen tillämpas på barnfamiljers ansökan om de inkom efter den 24 november 2015.

Med vänliga hälsningar,

Sandra IbrahimRådgivare