FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/09/2016

Tillfaller pengarna på mitt bankkonto min man vid en bodelning?

Hej! Jag är gift sedan fem år tillbaka. Jag har sparat pengar under många år tillbaka för min kommande pension samt till min dotters körkort på ett bankkonto(ej gemensamt) har min make rätt till dessa pengar vid en eventuell skilsmässa?

Min make har tre barn sedan tidigare. Vad gäller med dessa pengar om han faller bort före mig?

Vi har ett testamente som säger att de bara ska sin laglott.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att reda ut din frågeställning behöver vi titta i Äktenskapsbalken, där hittar vi bestämmelserna angående bodelning.

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning, 9 kap, 1§, Äktenskapsbalken.

En makes egendom är som huvudregel giftorättsgods i den mån det inte är enskild egendom, 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken.

Vad som är enskild egendom anges i 7 kap. 2§ och är bl.a. egendom som till följd av ett äktenskapsförord är enskild. All övrig egendom anses vara giftorättsgods.

All egendom som är giftorättsgods går således till delning mellan dig och din make vid en bodelning.

För att du ska få behålla pengarna på kontot och undvika att dessa går till delning måste du och din man skriva ett äktenskapsförord där du gör pengarna till din enskilda egendom.

Tänk på att pengar, till skillnad från ”vanlig egendom” är en något mer komplicerad typ av egendom att undanta. Detta eftersom en summa pengar är utbytbar mot en motsvarande summa pengar och det kan vara svårt att bedöma identiteten hos dessa. Sätter du in och tar ut pengar från kontot frekvent, är det alltså svårt att avgöra om det bara är dina pengar eller om kontot beblandas med din och till exempel din makes pengar.

Om din make avlider före dig, kommer en bodelning att göras. Din makes andel i boet är det som kommer att gå till arv.

Din makes barn kommer då att få ut sin laglott vilken kommer att beräknas på det din make fick ut i boet, detta inkluderar alltså även pengarna på ditt konto då dem i dagsläget kommer att delas upp mellan er vid bodelningen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, du är alltid välkommen att höra av dig vid eventuella funderingar.

Vänligen,

Asta SchulzRådgivare