Tillbakatagande av kontantinsats.

Hej!

Äger hus står på lån tillsammans med min sambo.

Skall dela på oss nu , frågan är.

Jag la in kontantinsats på huset, men pengar jag fick från mitt förra hus som jag ägde själv .

Har jag rätt att få tillbaka dom?. Går det att spåra att dom kommer från mig ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar över kan få tillbaka kontantinsatsen från husköpet.

SamboL definerar Samboegendom som bostad och bohag om det förvärvats för gemensam användning.

Så om ni inte köpte huset tillsammans kan det betyda att huset inte utgör samboegendom och därför inte ska bodelas.

Annars är det tyvärr nödvändigt att det finns något dokument som visar att du äger en större del av huset p.g.a att du betalade kontantinsatsen.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare