Tillåtigheten i att visa genitalier i onlinechattar

Omegle, Chatroulette är det olagligt att i visa genitalier eller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret beror på situationen. Om man opåkallat visar sina genitalier skulle det kunna utgöra sexuellt ofredande, om blottandet är ägnat att väcka obehag eller om det är menat att ofreda den andra personen på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet (6 kap 10 § 2 st brottsbalken). Det skulle också kunna utgöra ofredande, om det inte skulle vara ägnat att väcka obehag eller kränka den andra personens sexuella integritet, men är ägnat att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt (4 kap 7 § brottsbalken). Notera att "ägnat att" inte innebär att det ska vara det huvudsakliga syftet med att visa sina genitalier, utan att den som visar sina genitalier åtminstone är likgiltig inför risken att den genitalierna visas för blir ofredad.

Är situationen istället att den som visar sina genitalier -- rätt eller fel -- tror att den som får se genitalierna vill se dem, och inte är likgiltig inför risken att den som får se dem trots allt inte vill se genitalierna, är det inte brottsligt.

Alltså, för att förenkla språkbruket lite: Tror man att någon vill se ens genitalier (till exempel för att personen bett om det) är det lagligt, men tror man inte det eller om det inte spelar någon roll för en om den som får se genitalierna inte vill se dem, är det brottsligt.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare