Tillåtet med sexuella närmanden?

Är det tillåtet för en 17 åring att göra sexuella närmande av en 12 åring

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis får enligt svensk lag en person inte ha sex med en annan person som inte har fyllt 15 år. Motiven bakom är att barn aldrig kan samtycka till sex och lagen är till för att skydda barn och unga mot att bli sexuellt utnyttjande. Enda undantaget kan vara om skillnaden i ålder är väldigt liten och övriga omständigheter är acceptabla, exempelvis att en person är 14 och den andra 15 och båda vill ha sex med varandra. I alla andra scenarion räknas det som former av sexuella övergrepp mot barn.

Mitt svar på din fråga skulle därmed vara att det inte är tillåtet.

Några av brottsbalkens bestämmelser:

6 kap. 4 § - våldtäkt mot barn

6 kap. 5 § - sexuellt utnyttjande av barn

6 kap. 6 § - sexuellt övergrepp mot barn

6 kap. 10 § - sexuellt ofredande av barn

6 kap. 10a § - kontakt för att träffa barn i sexuellt syfte

6 kap. 14 § – undantaget gällande väldigt ringa åldersskillnad och övriga omständigheter som kan räknas in.

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare