Tillåtet att visa film på Youtube för en klass?

Hej!

jag jobbar som lärare och undrar vad det betyder när något ligger på YouTube och är märkt med "standardlicens för YouTube" och det ligger under rubriken "Utbildning". Det som man kan läsa när man klickar på "visa mer" under klippet.

Jag har kontaktat Jan Guillou och frågat om jag får använda hans filmklipp I Häxornas Tid till min undervisning och han svarade att det går bra. Får jag göra det då (även om svaret på min fråga ovan skulle vara att man inte får använda material och visa för en skolklass).

Jag hoppas verkligen jag får ett svar, för det är viktigt att vi gör rätt och jag hittar inget svar på frågan hur jag än letar och frågar.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Utgångspunkten i upphovsrätt

Regler kring upphovsrätt finner du i upphovsrättslagen (1960:729) här. 2 § upphovsrättslagen anger att upphovsmannen har en uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och göra det tillgängligt för allmänheten. Det här kallas för att upphovsmannen har ensamrätt till sitt verk. Om upphovsmannen däremot lämnar tillstånd till andra att använda sitt verk, exempelvis att visa filmen för undervisning är det naturligtvis tillåtet enligt lagens mening.

Youtubes standardlicens

"Standard Youtube license" är den vanliga typen av licens som en video på Youtube kan laddas upp med. Licensen innebär i princip att upphovsmannen upplåter en rätt för Youtube att visa videon på deras hemsida. Videon får enligt denna licens inte användas till andra ändamål än tittande och får inte heller kopieras eller distribueras i andra former utan upphovsmannens tillstånd. Vilken kategori videon ligger under saknar rättslig betydelse.

Vem är upphovsman till filmen?

Här kommer vi till det knepiga. Även om Jan Guillou utan tvekan är författare och upphovsman till boken "Häxornas försvarare" som dokumentären grundas på, är han inte nödvändigtvis upphovsman till dokumentären - "Häxornas tid". Den ensamrätten kan ligga hos någon annan, troligtvis producenten till filmen, bolaget bakom det eller så kan ensamrätten tillkomma olika upphovsmän gemensamt. Min gissning är att Jan Guillou är en av upphovsmännen till filmen, samt att avtalet mellan honom och producenten/bolaget villkorar om att författaren får bestämma över verket i viss utsträckning - såsom vid ditt fall.

Sammanfattning

Tillståndet från författaren kan vara tillräckligt för att du ska kunna visa filmen för din klass. Också Youtubes standardlicens kan mycket väl vara tillräckligt för att du ska kunna titta på det med en skolklass, beroende på hur stor klassen är (huruvida filmen laddats upp med tillstånd är en annan fråga, men jag utgår från att den är lagligt upplagd). Det låter i vart fall som att du inte riskerar att ansvara för intrång i upphovsrätten.

Lycka till med lektionen! Kommentera gärna om du känner att något behöver förtydligas.

Lawline RådgivareRådgivare