Tillåtet att tillverka "fan-art"-relaterade varor?

Jag driver eget företag med lite allmänt nörd-merchandise. Jag tänkte göra egna pixel-art-tavlor av pärlor med motiv på t.ex Super Mario, Sonic, Zelda, Magic the Gathering-symboler etc. Får jag sälja sånt utan att betala massa tillståndspengar till de som skapat figurerna? De säljer ju inte själva produkterna själva utan jag skapar något nytt av deras motiv.

Lawline svarar

Hej,

Huruvida det är tillåtet att sälja sådana varor beror till stor del på hur dina tavlor ser ut. Om du till exempel har en bild som inspiration för tavlorna kan det handla om en s.k. bearbetning enligt upphovsrättslagen, som du inte får sälja utan upphovsmannens eller rättighetshavarnas samtycke. Det kan få en annan utgång om det handlar om ex. "8-bit"-figurer, osv., eftersom det kan anses vara tillräckligt självständigt från originalverken. Det handlar om en helhetsbedömning av dina egna tavlor.

En allmän varning är dock att "fan-art" generellt sett aldrig har ansetts vara tillåtet, även genom diverse inskränkningsregler som gäller över regelsystem i världen. Att sälja sådana tavlor skulle alltså kunna vara ett intrång i upphovsmannens rättigheter.

Däremot brukar de större företagen i regel inte gå på mindre näringsidkare som säljer sådana varor. Jag skulle personligen säga att du knappast löper någon risk med ditt företag, men det är tyvärr inte tillåtet utan samtycke.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare