Tillåtet att servera alkohol på företagsfest?

Jag är företagare och skall ha en fest för anställda och kunder. Får jag bjuda på alkohol? Räknas det som slutet sällskap eller eller krävs det ett tillstånd från tillståndsmyndigheten i din kommun?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som du har beskrivit er fest låter det inte som att det behövs något tillstånd för serveringen.

I Akohollagens 8 kap. 1a§ kan man läsa att tillstånd inte krävs "om serveringen avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer". Detta är till exempel en privat fest.
Något kommersiellt utbyte av alkoholserveringen får inte finnas. Serveringen ska ske till i förväg bestämda deltagare (gästerna).

Med vänliga hälsningar,

Elin GustafssonRådgivare