Tillåtet att sälja boxar med andra företags produkter?

Hej! Jag vill börja sälja boxar/lådor med smått och gott på Etsy. Tanken är att det ska vara presentlådor i olika teman med produkter som redan säljs i affärer. Som ett exempel tänkte jag att en låda innehåller te från olika märken, något blockljus från kanske Yankee Candle, ansiktsmasker från Nivea m.m. Jag tänkte inte skriva att produkterna är mina, utan det jag vill är att förpacka dem fint och sälja ihop med till exempel ett personligt födelsedagskort och lite sånt. Tanken är att inte plocka ut dem ur sin originalförpackning om det inte är enstaka godis/choklad. Och sen skicka dessa boxar med tema födelsedag, mors dag, jul, över hela världen. Är detta tillåtet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret berör flera immaterialrättsliga frågor och regleras främst i varumärkeslagen (VML) samt patentlagen (PL). Mitt svar kommer förklara vad som gäller inom EU. Jag kan tyvärr inte lova att samma sak gäller i hela världen men på grund av immaterialrättens natur så har de flesta länder ungefär samma reglering varför det bör vara okej att sälja världen över men jag kan inte uttala mig helt säkert i den frågan.

Varumärkeslagen

Samtliga av de produkter du tänker inkludera i boxarna är förmodligen av märken som skyddas av varumärkesrätt. Detta innebär att det är förbjudet för dig att använda varumärket i en näringsverksamhet (VML 1:10). Din verksamhet skulle definitivt falla inom förbudet.

Dock finns ett väldigt relevant undantag. Har en produkt som är försedd med varumärket väl förts ut på marknaden inom EU får produkten återsäljas och du får använda varumärket för detta ändamål (VML 1:12 1st). Alltså är din idé tillåten trots det ovan nämnda förbudet. Dock måste du se till att produkterna inte försämrats sedan de fördes ut på marknaden eftersom undantaget isåfall inte gäller (VML 1:12 2st).

Patentlagen

Likt varumärkesrätten innebär patenträtten en ensamrätt att sälja varor som omfattas av patentet (PL 1:3 1st). Samma undantag gäller här dock. När en produkt väl är i omlopp inom EU:s marknad så får den återsäljas (PL 1:3 3st 2p). Alltså hindrar inte patenträtten din idé.

Slutsats

Även om din verksamhet berör flera immateriella rättigheter så utgör de inga hinder mot din idé. Så länge du köper den verkliga produkten (dvs inte kopior) och kvaliteten inte försämrats avsevärt så är din idé tillåten.

Jag hoppas det svarar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare