FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/02/2018

Tillåtet att röka vattenpipa inomhus på restaurang?

Hej!

Jag har läst här om att det inte är lagligt att röka vattenpipa på restauranger eller caféer inomhus, men samtidigt så vet jag att det finns flera caféer runt om i landet som t.ex. storstäderna Malmö Göteborg Stockholm. Hur kommer det sig att de människorna kan erbjuda det?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Tobaksrökning inomhus är kriminaliserat
Det är rökning av tobaksprodukter inomhus som är kriminaliserat. När den massa som röks i vattenpipan inte innehåller tobak är det lagligt att erbjuda kunder rökning inomhus.

Lagregler
Att rökförbudet endast gäller tobaksprodukter följer av 1 § tobakslagen. Av 2 § 5 punkten framgår att det är förbjudet att röka tobaksprodukter inomhus i restaurang- eller andra serveringslokaler. Av 6 § tobakslagen framgår ett undantag från rökförbudet. Om den massa som röks i vattenpipan innehåller tobak är en sådan rökning tillåten inomhus om det sker i ett rökrum.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare