FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott01/04/2019

Tillåtet att avvisa någon från nattklubb p.g.a. rykten om personen

Hej, för 1 vecka sedan skrevs det anonymt om mig på appen jodel, att jag skulle vara en serievåldtäktsman som specifikt drogar tjejer på just nattklubben [borttaget] i [borttaget]. Det har ej skett något sådant på den nattklubben, eller någon annan här. Det finns som sagt ingen sanning i det hela.

Jag gjorde då dagen efter en polisanmälan om förtal emot den anonyma personen på appen Jodel, min förhoppning är ju att polisen väljer att utreda detta vidare och spåra personen.

Men det som hände i lördags är det min fråga gäller, jag skulle då som vanligt besöka denna nattklubb men blev informerad att jag ej längre är välkommen dit av en vakt i entren. Jag frågade varför inte, han förklarade då. Tills det här med Jodeln är utrett!

Frågade, vad är det ni ska utreda, då jag är brottsoffret. Men fick som inget mer svar. Förklarade att jag kände mig diskriminerad av dem, och då blev han upprörd, men bara för sekunden. Tackade för mig och gick därifrån. Vad kan jag göra? Får dem göra så här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nattklubben får avvisa dig så länge avvisandet inte utgör diskriminering enligt 16 kap. 9 § Brottsbalken. I nämnt lagrum listas ett antal så kallade diskrimineringsgrunder, inga av dem har något med din situation att göra. Man kan inte heller gärna hävda att det är fråga om indirekt diskriminering enligt 1 kap. 4 § diskrimineringslagen. Avvisandet är alltså tillåtet och det finns därför inget du kan göra åt det.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, och jag hoppas att du får upprättelse för vad som skrivits om dig!

Jesper EngRådgivare