Tillåter Sverige flerfaldiga medborgarskap ?

Hej!

Jag kommer från Storbritannien och har nyligen fått svenskt medborgarskap. Medan jag väntade på beslutet från Migrationsverket gjorde jag lite släktforskning och upptäckte att jag har rätt till maltesiskt medborgarskap.

Tillåter Sverige trippelt medborgarskap ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om svensk medborgarskap finns i lagen om svenskt medborgarskap.

Enligt internationell rätt finns det ingen maximal gräns på hur många medborgarskap du kan inneha (och behålla). Dock så har varje enskilt land sina egna medborgarlagar som kan variera avsevärt. Enligt svensk rätt finns inget hinder mot dubbla eller flerfaldiga medborgarskap. Du måste dock undersöka om Storbritannien och Malta tillåter detsamma och vad deras nationella regler föreskriver angående flerfaldiga medborgarskap. Du kan dock utgå från att om ett land tillåter dubbla medborgarskap så tillåter det även trippla medborgarskap.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare