Tillämplig lag vid fransförlängning
Hej!
Det är så att jag gjort en fransförlängning på en salong, efter 3-4 dagar tappade jag nästan 50 % av av alla fransar och det finns numera bara fransar på ett öga. (Hålla minst 3 v). Skickade en bild på det till hon som utfört tjänsten och hon menade att jag kunde komma in och fixa det. Problemet är att jag inte längre befinner mig i den staden för att jag ska resa utomlands, och krävde då prisavdrag för att kunna fixa det hos någon annan, men detta accepterade hon inte och menade att det ända som gäller är att hon kan göra om det och att jag då får ta ett flyg upp och fixa det.
Är det då skäligt att en konsument ska behöva flyga till annan ort för att få problemet löst enligt konsumenttjänstlagen?
Lawline svarar
Hej och tack för din fråga!
Konsumenttjänstlagen (KkL) blir inte tillämplig, 1 § KTjL, då detta avser en behandling på dig, det är samma för t.ex. hårförlängningar gjorda av frisör.
Däremot kan man tolka konsumenttjänstlagen analogt, dvs. som om den var tillämplig. Detta tillsammans med det avtal eller garanti som ni kom överens om för att försöka utröna vad som egentligen gäller.
Det är i 9 § KTjLvi kan utläsa vad som borde vara att se som felaktig vara, t.ex. att man har fått en garanti på att fransarna ska hålla i 3 veckor som sedan enbart håller i 3 dagar.
Det är 16 § KTjLvi kan utläsa hur du borde gå tillväga. Först kan man begära avhjälpning, denna ska vara kostnadsfri för dig. Om inte detta går vilket det inte verkar göra då kan man få prisavdrag som motsvarar en kostnad för avhjälpningen, se 20 -22§§ KTjL.
Hoppas detta svarar på din fråga!
Med varma hälsningar